Att köpa nya vitvaror är en investering som kan kännas mycket tryggare med rätt försäkringar. Det många inte vet är att kreditkort ofta erbjuder olika typer av försäkringar som ger extra skydd för vitvaror – utan extra kostnad.
Genom att välja rätt kreditkort och förstå vilka förmåner som ingår kan du till exempel få förlängd garanti, prisgaranti, leveransförsäkring och till och med allriskförsäkring.
När du betalar dina vitvaruköp med ett kreditkort kan du få tillgång till flera värdefulla försäkringar som skyddar dig mot oväntade problem och extra kostnader. Alla kreditkort har inte extra försäkringar, så det är viktigt att du väljer rätt kort innan du handlar.
Du kan också läsa mer om kreditkort med försäkringar i den heltäckande guiden på kreditkortsval.se. Där får du även mer information om andra förmåner som brukar ingå med denna typ av kreditkort.
Allriskförsäkringen – även kallad drulleförsäkring – täcker olyckshändelser som att du råkar skada din vitvara vid installation eller flytt. En drulleförsäkring är en av de mest heltäckande försäkringarna som finns och kan även täcka skador som uppstår på grund av slarv eller dålig hantering av en vara.
Exempel: Du tappar en tung kylskåpsdörr under installationen och orsakar en buckla. Kreditkortets allriskförsäkring kan ersätta skadorna.
Den förlängda garantin ger dig extra trygghet när den ursprungliga garantitiden från tillverkaren löper ut. Kreditkortets garanti kan förlänga skyddet med 1-3 år och täcker samma typer av fel som tillverkarens försäkringar, däribland mekaniska eller elektriska defekter.
Exempel: Din diskmaskin slutar fungera 18 månader efter köpet, och tillverkarens garanti har gått ut. Kreditkortets förlängda garanti täcker då kostnaden för reparationen eller en ny maskin enligt villkor.
Prisgarantin ersätter mellanskillnaden om priset på din vitvara sjunker eller om du hittar exakt samma produkt hos en annan återförsäljare för ett lägre pris. Vanligtvis gäller prisgarantin i 30-90 dagar efter köpet.
Exempel: Du köper en tvättmaskin för 8 000 kr, men hittar den för 7 000 kr på rea två veckor senare. Prisgarantin gör att du kan få tillbaka 1 000 kr.
Leveransförsäkringen gäller främst för vitvaror som du beställer på nätet och kan ge ersättning för skador som uppstår under transporten till ditt hem. Försäkringen kan också gälla ifall produkten du beställt försvinner eller blir stulen på vägen.
Exempel: Din nya spis anländer med en trasig panel efter en stöt under transporten. Leveransförsäkringen täcker då reparationskostnaden eller ersätter varan.
OBS! Innan du tecknar och börjar använda försäkringar bör du förstår hur de fungerar. En bra början är att läsa om försäkringar på Konsumenternas.se men du måste så klart också granska villkoren för den specifika försäkring som du ska använda.
Försäkringar på kreditkort aktiveras automatiskt enligt vissa krav. Dessa krav kan variera något beroende på kreditkort och produkt du köper, så se till att du granskar villkoren noggrant.
För att få bästa möjliga skydd bör du välja ett kreditkort som erbjuder omfattande försäkringar. Här är några tips:
Att använda ett kreditkort med försäkringar för vitvaruköp kan göra stor skillnad. Till exempel kan en enkel reparation av en diskmaskin kosta flera tusen kronor, medan kreditkortets förlängda garanti täcker kostnaden. Prisgarantin kan spara dig pengar vid reor, och allriskförsäkringen minskar stressen om något går fel.
Genom att välja rätt kreditkort får du både ekonomisk trygghet och ett extra lager av skydd för dina vitvaror.